0497 64 12 24
info@kinderkracht-eyckens.be
Ergotherapie is een paramedisch beroep en richt zich op de dagdagelijkse activiteiten bij kinderen. Dit kan gaan om zorgen, spelen en leren. Bij ‘Kinderkracht Eyckens’ vertrekken we steeds vanuit de talenten van de kinderen. Op een speelse wijze werken we aan individuele behandeldoelen. We werken bijvoorbeeld aan zelfredzaamheid, motoriek, schrijfproblemen en gedragsproblemen.
Onze ergotherapeutische behandelingen helpen jouw kind met het ontwikkelen en uitbreiden van verschillende vaardigheden. Klik hieronder voor meer informatie!
Veel schooltaken vragen fijnmotorische vaardigheden: knippen, plakken, kleuren, tekenen, vouwen enz. Maar ook iets vastpakken, je rits dichtdoen, veters binden en eten horen hieronder. Heeft jouw kind soms moeite met het uitvoeren van gecoördineerde acties om voorwerpen met de hand, vingers en duim te pakken, manipuleren en los te laten? Neem contact met ons op!
Dit zijn de grote bewegingen die een kind leert en maakt, zoals rollen, kruipen, lopen, springen en zwaaien. Het kind leert hierbij ook om bewegingen elkaar te laten opvolgen of tegelijkertijd te bewegen.
Oefenen op grove motoriek zorgt ervoor dat het kind zich beter kan verplaatsen en zelfverzekerder door het leven kan bewegen. Evenwichtsstoornissen, stuntelig bewegen en onhandig gedrag wordt hierbij aangepakt. We zorgen ervoor dat het kind een betere coördinatie ontwikkelt.
Coördinatie is het samenwerken van verschillende lichaamsdelen. Dit kan betrekking hebben op de fijne als grove motoriek.
Lateralisatie is het coördineren van de linker- en rechterhelft van je lichaam op een correcte manier.
Bij schrijfproblemen zien we vaak volgende symptomen: een onleesbaar of moeilijk leesbaar handschrift, tempoproblemen waarbij kinderen langzaam schrijven, pijn en/of vermoeidheid bij het schrijven. We werken aan de schrijfvoorwaarden, het voorbereidend schrijven, lettervormen, pendruk, vloeiend schrijven, pengreep en schrijftempo.
Emotieregulatie is het leren omgaan met je emoties. We bekijken wat de juiste reactie is op bepaalde situaties en leren de emoties herkennen.
Gedragsproblemen kunnen in verschillende vormen voorkomen. Dit kan gepaard kaan met een bepaalde stoornis (vb. ADHD, ASS, ODD...) maar kan ook gewoon kindafhankelijk zijn. We gaan hier kijken naar het gedrag dat het kind stelt en gaan hierop inspelen.
Onder executieve functies verstaan we: inhibitie, werkgeheugen, planning, aandacht, taakinitiatie, doelgericht gedrag, flexibiliteit, timemanagement, organisatie en metacognitie. Ieder onderdeel vraagt een andere aanpak.
Het gaat over de hogere hersenfuncties die je nodig hebt om doelgericht te kunnen werken aan een taak.
Bij problemen in zelfredzaamheid stellen we vast dat kinderen problemen hebben met het aankleden, uitkleden, eten, veters binden, plannen van activiteiten, uitvoeren van opdrachten, spelen of automatiseren van vaardigheden.
Leren leren is veel meer dan leren studeren en schema's en samenvattingen maken. Het gaat over informatie kunnen verwerven, verwerken en toepassen in allerlei situaties. Dat is niet alleen belangrijk om je huiswerk goed te maken en je toetsen voor te bereiden, maar het is een basisvaardigheid voor het leven.
Nadien kan de therapie van start gaan. We bespreken het aantal sessies steeds samen met de ouders. De ouders en het kind krijgen handvaten aangereikt om thuis verder te werken.
We plannen een intakegesprek in. Tijdens dit gesprek bekijken we de hulpvraag en bespreken we de algemene ontwikkeling van uw kind. We stellen samen een op maat gemaakt plan op, rekening houdend met de noden en met de unieke identiteit van het kind.
Meld je kind aan via het contactformulier op de website.